MELLERSTA SÖDERMANLANDS JÄRNVÄG

Ml.Sl.J.....RULLANDE MATERIAL.....Ml.Sl.J

ÅNGLOK.

 

NR 1 CARL ALEXANDERSSON

NR. 2 MALMKÖPING

Sidotanklok tillverkade av Nykvist & Holm Tillverknings år . 1906 Tillverkningsnummer 809 och 810.

Tekniska data efter ombyggnad: Längd ö.b. 9100MM. Kolförråd 0,9 T. Vatten 3200 L .Drivhjul 1400mm .Löphjul 800mm. Hjulbas 5500mm. Tjänstevikt 36,7T . Sth 65Km/T. Dragkraft 4,2mp.

Loken fick efter SJ övertagande 1932 Litt MS 1507 OCH 1508 . - 1507 skrotades1934 -.

Lokskyltarna från loket Malmköping kan ses på järnvägsmuseumet i Gävle

 

Loket Malmköping framför godsmagasinet i Malmköping

 På bilden loket Malmköping med godsvagn och resgodsvagn Loket såldes av SJ 1936 till Bjärreds-Lunds-Harlösa Järnväg och blev där BLHJ nr 2. Såldes redan 1939 vidare till SSA Kävlinge för att 1957 komma till SSA i Hököpinge. Loket överlämnades 1963 till Trelleborgs Museum . Där stod det i många år innan Föreningen Veteranjärnvägen fick ta hand om loket för att starta en mycket omfattande renovering. Idag är loket körklart förutom att luftpumpen ej är klar . Loket står idag i Klippan Jag önskar Föreningen Veteranjärnvägen lycka till med det gamla loket.

 

 

Loket Malmköping idag som BLHJ 2 i Trelleborg sommaren 2002

Skyltarna från lok 2 finns bevarade i Sveriges järnvägsmuseum i Gävle.

Loket Malmköping i lokstallet i Klippan sommaren 2007. Det var för mig första gången som jag såg det live.

Efetr en lång renovering så är loket nu under ånga . Varmt tack till Uno Pettersson som tagit premiärfotona

MOTORVAGN.

Deva/Asea BCF M1 med vagn BC 77 i Malmköping 1913

 

1913 kom en diselelektrisk vagn till Malmköping. Tillverkningsnummer 3 . Färgen på devavagnen var blek olivgrön med röda ränder. Denna vagn var något längre än de två första som lev. till SJ 1912. Enligt tidningsartiklar från den tiden så gick devan i provtrafik till 1914 då man beslutade att bilda ett AB för att inköpa vagnen, detta för att inte öka järnvägens skuld. Vagnsaktiebolaget togs efter ett par år över av Ml.Sl.J. Några data om denna vagn Litt BCF nr M1.Längd 16 meter. Vikt 29,5 ton Motor en 75 hästars 6-cylindrig Atlas-diesel .Max last 34 ton. Största tillåtna hastighet 60 km/tim. Fyra länkaxlar i stället för boggier. Max axeltryck 10 ton. Inredning 2:a klass 3:dje klass och resgodsavdelning. Övertogs av SJ 1932 och skrotat 1937. Enligt uppgift fungerade denna deva mycket bra. kanske på grund utav att den fick en mycket noggran skötsel.Vagnen kallades i folkmun för Ebba .

Devavagnen invändigt

Devavagnen vid leveransen till Malmköping .


 

 PERSONVAGNAR

 

1906 tillverkade Vagnfabriken Vabis till Ml.Sl.j 3 st personvagnar.

Litt BCo nr 70 andra och tredjeklass boggivagn .

Litt Co nr 72 tredjeklass boggivagn.

Litt BC nr 77 tvåaxlig andra och tredjeklassvagn.

Färgen på personvagnarna var blek olivgröna.

Vagn 72 såldes 1915 till Östra Centralbanan för 17000 kr. Den inregistrerades 1916 som ÖCJ 202, 1938 blev den SJ Co5 nr 3231. Nästa omlitt. blev 1656 då som Bo15 nr 3231. Den avregistrerades 1956 och skrotades i Vislanda 1966.

Vagn 70 såldes 1920 till Lysekils Järnväg och blev BCo 4. Den kom till SJ 1940 och blev Co5 nr 3356 fick nytt litt. 1956 Bo15 nr 3356 Slopad och skrotad 1964.

Vagn 77 blev kvar på sin hemmabana till förstatligandet och fick nytt litt 1934 C3c nr 3106 och fick 1959nytt litt B3c nr 3106 slopad 1960.

Den personvagn som man köpte från Lysekils Järnväg 1920 fick vid förstatligandet C3c nr 3105 fick nytt litt 1959 B3c nr 3105 och slopades 1960

 

Leveransfoto av vagn Litt BC nr77

Leveransfoto av vagn 72 Litt Co Vagnfabriken Vabis i Södertälje

Invändigt foto från vagn Litt BC nr77 vid leveransen


RESGODSVAGNAR

 

1906 tillverkade vagnfabriken Vabis 3 resgodsvagnar med olika inredning till Ml.Sl.J dessa var:

Litt DF nr 30 tvåaxlig post och resgodsvagn.

Litt F nr 31 tvåaxlig resgodsvagn.

Litt Få nr 33 tvåaxlig resgodsångfinka med stående ångpanna

Ångfinkan Få 33 såldes 1917 till Borås-Ulricehamns Järnväg och blev där BUJ Få 101 Fick 1940 SJ litt. Gm slopad och skrotad samma år.

DF nr 30 slopades 1934 och blev bangårdsvagn 1936.

F nr 31 slopades också 1934 men skrotades först 1936.

 

GODSVAGNAR

Även godsvagnarna tillverkades av Vabis 1906. Dessa var 32 till antalet fördelade på 4 olika vagntyper.

8 st täckta godsvagnar Litt G1

6 st Öppna godsvagnar med hög läm. Litt I1

4 st Virkesvagnar Litt K1

14 st Öppna godsvagnar med låg läm och stolpar. Litt N1

Till några av godsvagnarna beställdes senare en sommarinredning också av Vabis tillverkning.

I Malmköping finns nu en replika av en av sommarvagnarna. Se bilder nedan.

Sommarvagnen vid Ml.Sl.J Fotot taget i Malmköping i samband med att militären ska hjälpa till med att släcka en skogsbrand.

BILDER BYGGNADER

SPÅRVAGNAR I MALMKÖPING

ÅTER TILL MISIJ-SIDAN

 

Mail