Norrköpings Spårvägar

Vagnförteckning

Vagn 13-15

1906 så beställdes dessa tre vagnar från ASEA med elektrisk utrustning från AEG. Dessa vagnar var något längre och tyngre än 1904 års vagnar.Vid lev. Längd 8,0m Vikt 9,6kp Motorer 2x20kw. Sittplatser 20. Ståplatser 20.

Av dessa 3 Vagnar finns en bevarad i Malmköping . Där gick den i trafik i många år men har varit avställd under 1990-talet. Vagn 15 är under totalrenovering. Förhoppningsvis klar till 2004 då spårvägen i Norrköping firar 100 år.

Vagn nr

13

Skrotad år 1957

14

Skrotad år 1961

15

Till Malmköping 1967

Vagn 15 i vagnhallen Malmköping Foto Willy Forström

Vagn 15 i gamla lokstallet Malmköping sommaren 2000 Foto Lars Ånstad

Denna vagntyp gick i ordinarie trafik ända tills linje 1 lades ned 1958

Dessa vagnar fick plattformarna inbyggda 1911.1927 så byggdes plattformarna om i sitt nuvarande utseende. Vagnarna fick så småningom starkare motorer och nya kontroller. Elutrustningen köptes beg. från Göteborg. Data efter 1936 Längd 8,6m. Vikt 10.0kp. Motorer 2x30kw.Sittplats 20. Ståplats 26

 

Vagn 15 höger sida sommaren 2002

Åter till Norrköpingssidan

Vidare till vagn 1-12 .....

Vidare till vagn 16-38..

 

Vidare till M 48-M51 nr. 39-63

Vidare till M58 nr 64-75

Vidare till M 67 nr. 131-155

Vidare till M 94 nr. 71

Vidare till M 95 nr 100

Vidare till M 97 nr 61-70

Vidare till M 98 nr 21-24

Vidare till M 06 nr 31-35

Vidare till släpvagnar nr 101-108

Vidare till släpvagnar nr 109-118

Vidare till verkvagnar

Vagn 15 invändigt sommaren 2002.